Musical trækker turister til Skagen og giver millionindtægter
Indlægget herunder er fra 2008

Over 300.000 danskere udenfor Skagens-området har fået fornyet lyst til at se Skagen efter at have set eller hørt om forestillingen, viser en ny undersøgelse foretaget af Capacent Epinion.

Skagensmaler-musicalen LYSET OVER SKAGEN, som med stor succes turnerede hele landet i efteråret, var ikke alene salgsmæssigt en succes. Publikum var også overordentlig tilfreds med forestillingen, og kendskabet til Skagen og lysten til at besøge området er øget markant som følge af forestillingen. 300.000 danskere uden for Nordjylland, bl.a. i Århus, København og Vejle-området, overvejer Skagen som næste ferieby efter at have hørt om musicalsuccessen, LYSET OVER SKAGEN. Hvis blot hver 5. gør alvor af det og tager ægtefællen med betyder det en meromsætning i Skagens hotel- og handelsliv på 120 mio. kr. Det viser en publikums- og borgeranalyse, som Capacent Epinion har foretaget for Nyt Dansk Musikteater.

Capacent Epinion og Nyt Dansk Musikteater har ønsket at påvise de samfundsmæssige gevinster ved store kulturevents som LYSET OVER SKAGEN, og det sprog, som Capacent Epinions repræsentative undersøgelse taler, er meget klart.

Er en kulturevent som LYSET OVER SKAGEN en stor succes, er der payoff at hente for både det lokale erhvervsliv, handelsliv og kulturliv, ligesom brandingen af området får et ordentligt løft af en størrelse, man ikke kan købe sig til i reklameudgifter.

Undersøgelsen viser, at 90 pct. af publikum var tilfredse eller meget tilfredse med at opleve musicalen om malerne P.S. Krøyer og Michael Ancher. Epinion har spurgt et repræsentativt udsnit af publikum på ca. 1200 personer om deres mening. På en skala fra 1 til 5 giver publikum karakterer mellem 4,4 og 4,7 for professionalisme, kvalitet, troværdighed og underholdningsværdi.

Også PR-mæssigt har forestillingen – og Skagen – fået meget stort pay-off, viser borgerdelen af undersøgelsen. Blandt den menige befolkning i Danmark har 40 pct. eller 1,5 mio. mennesker hørt om musicalen. Det har givet hele 9 pct. eller 300.000 mennesker øget lyst til at besøge Skagen.

For nylig var LYSET OVER SKAGEN desuden nomineret til den internationale PR-pris European Excellence Award for PR-kampagnen på forestillingen.